بر اساس تحقیقات، همدلی مهمترین مهارت رهبری است

تریسی بروور جامعه شناس و نویسنده رازهای خوشبختی در محل کار که سالهاست به بررسی علل شادی، رضایت و عئامل موثر در موفقیت شغلی می پردازد،  سپتامبر 2021 در مجله فوربز در مقاله ای به تحقیقات و عللی پرداخته‌است که به این موضوع مهم اشاره می کند که در میان تمام ویژگی های لازم برای رهبری همدلی مهمترین مهارت سازنده به‌شمار می رود.

تریسی بروور که آثارش به 15 زبان دنیا ترجمه شده است. در این مقاله می‌گوید:

همدلی همیشه یک مهارت حیاتی برای رهبران بوده است، اما در دنیای کنونی سطح جدیدی از معنا و اولویت را به خود اختصاص داده‌است. به دور از یک رویکرد نرم و انعطاف‌پذیر، همدلی مهارتی است که می تواند نتایج تجاری قابل توجهی را به همراه داشته‌باشد.

شما به عنوان رهبر سازمان احتمالا به صورت غریزی می‌دانید که نشان دادن همدلی در افراد اثر مثبتی ایجاد می‌کند، اما تحقیقات جدید اهمیت آن را درهمه موارد از نوآوری گرفته تا حفظ آن نشان می‌دهد. تحقیقات نشان داده است که رهبری عالی مستلزم ترکیبی خوب از انواع مهارت‌ها برای ایجاد شرایط برای افزایش مشارکت، شادی و ارتقاء عملکرد افراد است ولی همدلی در صدر فهرست آنچه رهبران باید به درستی به آن عمل کنند، قرار دارد.

اثرات استرس

دلیل اینکه همدلی بسیار ضروری است این است که امروزه بیش از هر زمانی افراد در زندگی شخصی و شغلی خود انواع مختلفی از استرس را تجربه می‌کنند و داده‌ها نشان می‌دهند که تحت تأثیر همه‌گیری کرونا در جهان این موضوع بسیار افزایش یافته‌است.

در رابطه با سلامت روان باید گفت، یک مطالعه جهانی توسط Qualtrics نشان داد که در مدت همه گیری، 42٪ از مردم کاهش سلامت روان را تجربه کرده اند. به طور خاص، 67٪ از مردم افزایش استرس را گزارش دادند، در حالی که 57٪ با بیماری اضطراب دست و پنجه نرم می‌کردند و 54٪ از نظر عاطفی خسته و درمانده شدند. براساس گزارشات 53 درصد از مردم غمگین هستند، 50 درصد تحریک پذیرتر شده‌اند و 28 درصد در تمرکز مشکل دارند. همچنین براساس تحقیقات افزایش امکان دورکاری باعث شده است که 20 درصد افراد زمان بیشتری برای انجام وظایف خود داشته باشند درحالی‌که 15 درصد آنها در فکر کردن  درست مشکل دارند و 12 درصد برای انجام وظایف خود به چالش کشیده می‌شوند.

مرزهای زندگی شخصی نیز دردنیای کنونی تغییر کرده‌است. یک مطالعه درعلوم بهداشت حرفه‌ای نشان داد که وقتی در محل کار احساس استرس می‌کنیم، روند خواب ما به خطر می‌افتد. تحقیقات انجام شده در دانشگاه ایلینویز نشان داد زمانی که کارمندان ایمیل های سرزنش‌گرانه را در محل کار دریافت می‌کنند، تمایل به تجربه منفی و سرریز در زندگی شخصی خود و به ویژه با شرکای زندگی‌شان افزایش می‌یابد. علاوه بر این، یک مطالعه در دانشگاه کارلتون نشان داد زمانی که افراد در محل کار بی ادبی را تجربه می کنند، در تربیت فرزند خود احساس توانایی کمتری می‌کنند.

عملکرد، گردش مالی و تجربه مشتری نیز جزو مواردی است که دچار تغییر شده‌است. مطالعه‌ای که در مجله آکادمی مدیریت منتشر شده‌است نشان می‌دهد زمانی که افراد در محل کار مورد بی ادبی قرار می گیرند، عملکرد آنها کاهش می یابد و کمتر به دیگران کمک می کنند. و یک مطالعه جدید در دانشگاه جورج تاون نیز نشان داد که بی ادبی در محل کار در حال افزایش است و اثرات گسترده ای از جمله کاهش عملکرد و همکاری، بدتر شدن تجارب مشتری و افزایش گردش مالی دارد.

همدلی به کسب نتایج مثبت کمک می‌کند

با گذشتن از دوران سخت همه‌گیری در جهان، مبارزه با فرسودگی شغلی یا یافتن شادی در محل کار افزایش یافته است. همدلی می‌تواند پادزهر قدرتمندی باشد و به افراد و تیم ها برای کسب تجربیات مثبت کمک کند. مطالعه جدیدی که توسط Catalyst روی 889 کارمند انجام شد، نشان داد که همدلی اثرات سازنده بسیارمهمی دارد این اثرات را در این موارد می‌توان خلاصه کرد:

افزایش نوآوری

وقتی کارکنان یک سازمان گزارش می‌دهند که رهبرانشان همدل هستند، احتمال بیشتری دارد که اذعان کنند به سبب این همدلی قادرند که نوآور باشند. تحقیقات نشان داده است که 61٪ از کارمندانی که با رهبران همدل کار می‌کنند، نواوری بیشتری در کار به‌خرج می‌دهند در مقایسه با تنها 13٪ از کارمندانی که رهبرانشان همدلی کمتری دارند.

پیش‌قدم شدن برای کارهای جدید

76 درصد از افرادی که همدلی رهبران خود را تجربه کرده‌اند، در مقایسه با تنها 32 درصد که همدلی کمتری را تجربه کردند، گزارش کردند که برای کارهای جدید تمایل دارند که پیش‌قدم شوند.

تعلق بیشتر

در این تحقیقات57 درصد از زنان سفیدپوست و 62 درصد از زنان رنگین پوست گفتند که بعید است وقتی احساس می‌کنند از طرف شرکت‌هایشان احترام و ارزش دریافت می‌کنند،  به ترک شرکت‌شان فکر کنند. با این حال، زمانی که آنها آن سطح از ارزش یا احترام را برای شرایط زندگی خود احساس نمی‌کردند، تنها 14٪ زنان سفیدپوست و و 30٪ از زنان رنگین پوست به ترتیب عنوان کردند که بعید به نظر می رسد که شغلشان را ترک کنند.

برابری فرصت‌ها و منابع

50 درصد از افراد دارای رهبران همدل گزارش کردند که محل کارشان را عادلانه می‌دانند، در حالی که تنها 17 درصد از افرادی که رهبری همدلانه کمتری داشتند، محیط کاری خود را با فرصت های برابر گزارش کردند.

زندگی شغلی بهتر

 وقتی کارکنان یک سازمان احساس می‌کنند که رهبران آنها همدل‌تر هستند، 86٪ می‌توانند خواسته‌های شغلی و زندگی شخصی خود را بهتر مدیریت کنند و با موفقیت از عهده انجام تعهدات شخصی، خانوادگی و کاری خود برآیند. درحالی‌که فقط 60 درصد از کسانی همدلی کمتری دریافت کردند چنین رضایتی را گزارش کردند.

افزایش همکاری

 بر اساس مطالعه‌ای که در Evolutionary Biology منتشر شده‌است، زمانی که همدلی در تصمیم گیری وارد و از سوی رهبران ابراز می‌شود، همکاری را افزایش می‌دهد و حتی باعث می‌شود که افراد سازمان با همدیگر نیزهمدل‌تر رفتار کنند. همدلی قابل سرایت است و باعث ایجاد همدلی بیشتر می‌شود.

افزایش سلامت روان

مطالعه Qualtrics نشان داد، زمانی که رهبران احساس همدلی بیشتری با کارکنان خود داشتند، افراد سطح سلامت روان بیشتری را گزارش کردند.

اتصالی به نام همدلی

علاوه بر این، به نظر می‌رسد همدلی بین ما انسانها ذاتی است. در مطالعه‌ای که توسط دانشگاه لوند انجام شد، نشان داد که کودکان دو ساله درک متفاوتی از دیدگاه‌های دیگران در مقایسه با دیدگاه‌های خودشان برخوردارند. تحقیقات انجام شده در دانشگاه ویرجینیا نیز نشان داد که وقتی افراد دوستان خود را در حال تهدید می‌بینند، در همان قسمت مغزشان درد را تجربه می‌کنند که وقتی شخصاً تهدید می‌شدند، تحت تأثیر قرارمی‌گرفت.در واقع افراد به همان اندازه که نسبت به مشکلات خود احساس عمیقی دارند، در صورت ایجاد ناراحتی برای دوستان، هم تیمی‌ها یا نزدیکانشان همین احساس را پیدا می‌کنند. همه اینها همدلی را به بخش مهمی از شرایط انسانی ما،  در محل کار و زندگی شخصی‌مان تبدیل می‌کند.

رهبری با همدلی

رهبران از دو طریق می‌توانند همدلی خود را ابراز کنند. نخست آنها می‌توانند افکار دیگران را از طریق همدلی شناختی در نظر بگیرند و خودشان را جای آنها بگذارند (اگر من در موقعیت او بودم، در حال حاضر به چه چیزی فکر می کردم؟). رهبران همچنین می‌توانند با استفاده از همدلی عاطفی بر احساسات یک فرد تمرکز کنند («قرار گرفتن در موقعیت او باعث می‌شود من احساس کنم ___»). اما شما به عنوان یک رهبر نه تنها زمانی موفق به همدلی می شوید که درک درستی از کارکنانتان داشته باشید، بلکه این همدلی زمانی رخ می دهد که نگرانی‌های خود را بیان ‌کنید و چالش‌هایی که افراد ممکن است با آن درگیر باشند را مستقیماً جویا ‌شوید و به پاسخ‌های کارکنانتان خوب گوش دهید.

لازم نیست رهبران در زمینه سلامت روان متخصص باشند تا نشان دهند که به مسائل دیگران اهمیت می دهند و به آنها توجه دارند. کافی است بررسی کنید، سؤال بپرسید و از کارمند خود راهنمایی بگیرید که چطور می‌توانید به او کمک کنید و ایا حاضر است مسادل و دغدغه‌هایش را با شما درمیان بگذارد. رهبران همچنین می توانند در مورد حمایت های شرکت برای سلامت روان آموزش ببینند تا درصورت نیاز بتوانند اطلاعاتی در مورد منابعی برای کمک بیشترارائه دهند.

در نظر داشته باشید که رهبری عالی سازمان مستلزم اقدام است. یکی از رهبران دوست دارد بگوید: «شما خیلی تند حرف می‌زنید، من به سختی می‌توانم آنچه را که می گویید، متوجه شوم.» وقتی بین آنچه رهبر می‌گوید و انجام می‌دهد، هماهنگی وجود داشته باشد، مردم به او بیشتراعتماد می‌کنند و احساس تعهد و وفاداری بیشتری خواهند داشت. تمام این درک از موقعیت دیگران باید به شفقت و عمل تبدیل شود. همدلی در عمل درک تلاش‌ها و دغدغه‌های یک کارمند و ارائه کمک به او درصورت نیازاست. این قدردانی از دیدگاه یک فرد و انجام یک گفتگوی سالم و سازنده است که می‌تواند منجر به ارائه یک راه حل بهتر شود. در نظر گرفتن دیدگاه‌های متفاوت همه اعضای تیم و ارائه توصیه های جدید است که در دستیابی به موفقیت بیشتر، کمک می کند. همانطور که بارها شنیده‌اید گفته می شود مردم ممکن است آنچه شما می گویید را بعدها به خاطر نیاورند، ولی احساس شما را به یاد خواهند آورد.

در مجموع

همدلی از مهمترین ویژگی‌های رهبری است چون به خلق روابط مثبت و ارتقاء فرهنگ سازمانی کمک می‌کند و همچنین منجر به نتایج بهتر می‌شود. همدلی ممکن است یک مهارت کاملاً جدید نباشد، اما  در دنیای جدید سطح جدیدی از اهمیت را یافته‌است و به‌ویژه تحقیقات جدید روشن می‌کند که چگونه همدلی، شایستگی مهمی برای رهبران است که برای توسعه و رشد در حال و آینده کسب و کار ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید