چگونه می‌توان وفاداری، انگیزه و سلامت کارکنان را بهبود بخشید

یکی از مهمترین وظایف رهبران بهبود انگیزه کارکنان و تقویت وفاداری در آنهاست. متیو رولنیک معاونت استراتژی و نوآوری در Yaymaker در مقاله ای که اخیرا در مجله فوربز منتشر کرده‌است، به راهکارهایی پرداخته است که رهبران می‌توانند با به‌کارگیری آن سلامت و انگیزه کارکنان خود را تقویت کنند. در این مقاله آمده است:

پیش بینی می‌شود که گردش کار داوطلبانه در ایالات متحده در سال 2022 به بیش از 37 میلیون نفر برسد. این افزایش 20 درصدی نسبت به سطوح قبل از همه گیری، چشمگیر است. “استعفای بزرگ” (که “تغییر بزرگ” نیز نامیده می‌شود) برای اکثر شرکت‌ها دردسرساز و چالش برانگیزشده‌است. در سال گذشته، نزدیک به نیمی از کارمندان (44٪) به دنبال شغل جدید بوده‌اند و 40٪ در طول همه‌گیری دچار فرسودگی شغلی شده‌اند.

اگر کسب‌وکارها بر این باورند که مهمترین دارایی آنها کارکنانشان هستند، حمایت از سلامت روانی و رفاه کارکنان بسیار مهم است.  در این راستا باید رهبران به راهکارهایی بایندیشند که باعث بازنگری سیاست‌های فعلی و اجرای ارتباطات و رویه‌های جدید و مفید شود.

در اینجا پنج نکته وجود دارد که کسب و کارها می‌توانند در استراتژی حفظ کارمندان خود آنها را به‌کار ببندند.

  1. بررسی‌های مداوم را در دستور کار خود قرار دهید

بیشتر کارمندان به ارتباط انسانی نیاز دارند و می‌خواهند بدانند که رهبرانشان به رفاه آنها اهمیت می‌دهند. مقاله‌ای در هاروارد بیزینس ریویو بیان کرده است: 40 درصد از کارمندان جهان گفته‌اند که هیچ کس وضعیت آنها را بررسی نمی‌کند. ارتباط انسانی با کارمندان شاید موضوع کوچکی به نظربرسد، اما برای آنها بسیار دلگرم کننده است و به بهبود فرهنگ شرکت کمک زیادی می‌کند.

  • فعال باشید و برنامه های منعطف ارائه دهید.

طبق نظرسنجی اخیر از FlexJobs، 41 درصد از کارمندانی که شغل خود را ترک کردند، علت این امر را نداشتن برنامه انعطاف‌پذیر اعلام کردند. ارائه انعطاف‌پذیری به شما کمک می‌کند کارکنان را حفظ کنید و انگیزه، بهره‌وری و وفاداری آنها را افزایش دهید. چون داشتن برنامه منعطف به کارمندان این اجازه را می‌دهد تا تعادل بهتری بین کار و زندگی خود ایجاد کنند. بعلاوه، این بدان معناست که تیم شما زمانی می‌تواند کار کند که بیشترین بهره وری را داشته باشد. البته، برخی از نقش‌ها و کسب‌وکارها به ساعات کاری ساختاریافته نیاز دارند. به عنوان مثال، نمایندگان خدمات مشتریان باید در ساعات کاری عادی کار کنند، اما در بسیاری از  کسب و کارها امکان انعطاف وجود دارد.

  • بیشتر ارتباط برقرار کنید

ارتباط این روزها بیش از هر زمان دیگری مهم است. احساس انزوا در میان کارکنان از راه دور افزایش یافته است. تحقیقات ثابت کرده که ارتباطات بیشتر با کارکنان منجر به احساس ارزشمندی، کارایی و اعتماد به نفس بیشتر می‌شود. با این حال، 42 درصد از کارکنان بیان کردند که از صحبت کردن در مورد سلامت روان با مدیر خود آزرده می‌شوند.

برای کارمندان شما مهم است که به وضوح ماموریت، اهداف و ارزشهای شرکت را درک کنند و نقش خود را در تحقق آنها بدانند و آگاه باشند که هر یک از آنها چگونه در رسیدن به آن باید مشارکت داشته باشند. رهبران همچنین باید سیاست‌های درهای باز و فضاهای امن را تشویق کنند تا کارمندان بتوانند احساس راحتی بیشتری در مورد صحبت درباره سلامت روان خود داشته باشند.

  • موفقیت ها، نقاط عطف و پیشرفت‌ها و مناسبت‌های خاص زندگی کارمندان خود را بشناسید

یک نظرسنجی در سال 2021 از Great Place to Work نشان داد که به رسمیت شناختن کارمندان برای 37٪ از آنها بسیار مهم است و آنها را تشویق می‌کند تا بهره‌وری بهتری داشته باشند. علاوه بر شناسایی کارمندانی که فراتر از انتظارات عمل می‌کنند، شرکت‌ها باید تولدها، سالگردها، و مناسبت‌های خاص را نیز به رسمیت بشناسند. شناخت شخصی به کارکنان کمک می‌کند تا احساس ارزشمندی، انگیزه و بهره وری بیشتری داشته باشند. برای موفقیت، اطمینان حاصل کنید که شناسایی این مناسبت‌ها، به موقع و همسو با ارزش‌های شرکت است.

  • در آموزش و بهبود بهداشت روان کارکنان خود سرمایهگذاری کنید.

علاوه بر کمک به افراد، سرمایه‌گذاری بر روی سلامت روانی کارکنان شما منطق تجاری خوبی دارد. به گفته بنیاد ساخته شده از میلیون‌ها کارفرمایانی که در زمینه سلامت روان در محیط کار سرمایه‌گذاری می‌کنند، این سرمایه‌گذاری می‌تواند بازدهی 3 تا 5 دلاری ایجاد کند و در وفاداری کارکنان و رضایت آنها بسیار موثر است.

شرکت‌ها می‌توانند با تشویق تعادل بین کار و زندگی و گفتگوی بازتر، سلامت روان افراد را بهبود بخشند. آنها همچنین می‌توانند خدمات اضافی مانند کلاس های مدیتیشن و سخنرانان مهمان برای صحبت درباره روشهای ارتقاء سلامت روان ارائه دهند.

بهبود سلامت روان می تواند بهره وری، نوآوری، خدمات مشتری و تعامل با همکاران و مشتریان را افزایش دهد. اولویت دادن به انگیزه کارکنان و برنامه‌های ارتقاء سلامت در محل کار بسیار مهم‌تر از همیشه شده‌است. این راه حل‌های ساده می‌توانند تجربه کلی کارمندان شما را به میزان قابل توجهی بهبود بخشند.

نتیجه

به طور خلاصه، اگر می‌خواهید جابه‌جایی کارکنان را کاهش دهید و رضایت کارکنان را افزایش دهید، تلاشی هماهنگ برای بهبود مداوم انجام دهید. اولویت‌بندی مراجعه‌ها، ارائه برنامه‌های انعطاف‌پذیر در صورت امکان، بهبود ارتباطات مداوم و تقویت شناخت بسیار مهم است.به یاد داشته باشید سرمایه‌گذاری در آموزش مداوم، سلامت روان و رفاه کلی سازمان شما را قوی‌تر می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید