چگونه قدرتمندترین داستان‌های کسب و کار خود را شناسایی و تعریف کنید

در این مقاله نانسی دوراتی نویسنده، سخنران و مدیر عامل آمریکایی، داستان‌سرایی در کسب و کار را فرصتی برای ارتباط با مخاطبان می‌داند. او توصیه می‌کند به جای اینکه تاثیرگذارترین داستان های خود را پنهان نگه دارید، آنها را کشف و از آنها استفاده کنید. او در این مقاله آورده است:
وقتی از مدیران می‌پرسم سخنرانی مورد علاقه‌شان چیست، سخنرانی استیو جابز در استنفورد همیشه در بالای فهرست قرار دارد. بسیاری به صحبت‌های جابز علاقه دارند، زیرا داستان‌هایی که در آن وجود دارد، فوق‌العاده تکان‌دهنده است.
مدیران عاشق شنیدن چنین صحبت‌هایی هستند، اما تعداد کمی از آنها برای روایت داستان‌های خود احساس راحتی می‌کنند. چرا؟ زیرا داستان‌های بزرگ عیب‌ها و چالش‌های ما را آشکار می کند. البته این همان نکته‌ای است که آنها را الهام بخش می کند و به اشتراک گذاشتنشان فرصتی از دست رفته برای ارتباط با مخاطبان است.
حتما اگر شما تجربه سالها کارکردن را دارید، با چالش‌ها، موفقیت‌ها و شکست‌هایی در زندگی کاری تان روبرو شده اید که روایت انها برای دیگران لذت‌بخش است. در اینجا به برخی از تکنیک هایی که باعث متقاعد کردن و ایجاد پیوند با مخاطبان می شود، اشاره کرده‌ایم، آنها را امتحان و تمرین کنید که داستان‌های خودتان در کسب و کار را به جذاب‌ترین شکل ممکن روایت کنید:

داستان را با یک یادآوری شروع کنید

بیشتر مردم زمانی که در حال تعریف داستان زندگی خود هستند، سعی می کنند خاطرات را به صورت توالی زمانی به یاد بیاورند، اما راه دیگری برای تداعی‌کردن داستان های عمیق‌تر وجود دارد. یک دفترچه بردارید و به اسم‌هایی که برای شما مهم هستند، فکر کنید – افراد، مکان ها و چیزهایی که زندگی شما را شکل داده اند. (بله، واقعاً منظورم این است که با یک دفترچه یادداشت و کاغذ شروع کنید – مطالعات نشان می‌دهد که هنگام نوشتن بیشتر از زمانی که در حال تایپ هستید، خلاق می شوید.) نام خود را در مرکز کاغذ بنویسید و شروع کنید. ترسیم انواع روابط: خانواده، دوستان، همکاران و غیره. هر بار که یک خط ارتباطی بین خود و شخص دیگری ترسیم می‌کنید، به پویایی‌های رابطه و احساسات فکر کنید. داستانی در آن وجود دارد!
مکان‌ها: تا جایی که می توانید مکان‌هایی را به یادبیاورید که شاخص‌ترین اتفاق‌های زندگی کاری و شخصی‌تان در آنجاها رخ داده است: راهروهای مدرسه راهنمایی، کابین در کمپ، زمین فوتبال، آن کوه، مطب چشم پزشک، هاچ بک قرمز – هر چه باشد. با قدرت تجسم دوباره به آن مکان برگردید.
اشیا: به اشیا یا اقلامی که در زندگی شما معنای نمادین دارند، توجه کنید: هدایا، جوایز، کتاب‌ها – هر چیزی که دوست داشته‌اید. تصاویری از این نمادها ترسیم کنید و به یاد بیاورید که چه چیزی آنها را از نظر احساسی ارزشمند کرده است. این موارد برای دیگران معنی ندارند، اما برای شما خاص هستند.
قتی تمرین های بالا را تمام کردید، به هسته های داستانی که پیدا کرده‌اید نگاه کنید و خلاصه یک خطی از آنها بنویسید. برخی از داستان‌هایی که به آنها رسیدید، ممکن است برای به اشتراک گذاشتن بیش از حد شخصی باشند، اما ممکن است حکایت‌هایی هم را کشف کنید که مرتبط با مکان، شیء یا فرد خاصی است و اساس داستان مهمی را شکل می دهد که تحول کوچک یا بزرگی را در زندگی شما رقم زده‌است. به آن فکر و تحلیلش کنید.

یک کاتالوگ داستان ایجاد کنید

هنگامی که مجموعه‌ای از داستان‌ها را انتخاب کردید که می‌توانید از آنها در موقعیت‌های مختلف بهره بگیرید، فهرست خود را بردارید و یک فهرست داستان شخصی ایجاد کنید که می‌توانید به آن مراجعه کنید. این لیست را به روشی که خودتان ایجاد و مدیریت کنید. این مدیریت می تواند درست کردن یک مجله یا یک صفحه گسترده با خلاصه باشد. می‌توانید داستان‌هایتان را بر اساس موقعیت، موضوع و یا حتی حسی که در شما ایجاد کرده و تاثری که در شخصیتتان داشته،مرتب کنید. دسترسی به این داستان‌ها در روشن شدن هدف ها و مسیری که آمده‌اید بسیار مهم است و می تواند نگرش شما را به عنوان رهبر به سادگی به کارکنانتان منتقل کند.
مخاطب را در نظر داشته باشید

اگر قصد دارید از میان داستان‌های زندگی‌تان یکی را در مراسم سخنرانی تعریف کنید، به یاد داشته باشید که چه کسی آن را می شنود. برخی از داستان‌ها خنده‌دار هستند و برخی می‌تواند باعث عصبانیت یا غمگینی دیگران شود. برخی دیگر اشک شوق در چشمها جاری می کند و برخی امید عمیقی را در دلها می‌آفریند. داستانهای یکسان واکنش متفاوتی را از سوی افراد مختلف برمی‌انگیزد. داستانی که برای یک نفر باشکوه است، می تواند خشم دیگری را برانگیزد.
هنگامی که در بانک داستان های خود جستجو می کنید تا داستانی را پیدا کنید که برای سخنرانی شما مناسب باشد، در نظر بگیرید که چه کسانی در بین مخاطبان شما هستند و به چه چیزی اهمیت می دهند. ارزش ها، اهداف و علایق آن ها را به دقت در نظر بگیرید، و سپس تصمیم بگیرید که کدام یک از داستان های شما برای آن ها مناسب‌تر است.

منبع :

https://www.masterclass.com/articles/how-to-tell-a-story-effectively
https://hbr.org/2018/06/how-to-identify-and-tell-your-most-powerful-stories?utm_medium=social&utm_campaign=hbr&utm_source=LinkedIn&tpcc=orgsocial_edit

ترجمه و تالیف: شادی امانی

دیدگاهتان را بنویسید