قدرت بردهای کوچک

بهترین راه برای ایجاد انگیزه در کارکنان برای انجام کارهای خلاقانه چیست؟

پاسخ ساده است: «به آنها کمک کنید هر روز یک قدم به جلو بردارند.»
در مقاله ای که در سایت هاروارد بیزینس ریویو منتشر شده است، Teresa M. Amabile و Steven J. Kramer با تجزیه و تحلیل خاطرات کارکنان شرکت‌های مختلف دریافتند که هیچ چیز بیشتر از پیشرفت در کار معنادار به یک زندگی کاری درونی مثبت (ترکیبی از احساسات، انگیزه ها و ادراکات که برای عملکرد مهم است) کمک نمی کند. اگر فردی در پایان روز کاری با انگیزه و خوشحال باشد، نشانه خوبی است که نشان می‌دهد او به چیزی هر چند کوچک دست یافته است. اگر کارمند شما بدون درگیری و شادی از دفتر خارج شود، احتمالاً یک عقب نشینی در پیش دارد.
اما شما به عنوان یک رهبر باید برای این سوال پاسخ مناسب پیدا کنید که بهترین راه برای هدایت کار نوآورانه در سازمان‌چیست؟ سرنخ های مهمی در داستان های افراد موفق جهان پنهان است. زندگی‌نامه دانشمندان، بازاریابان، برنامه‌نویسان و دیگر مدیران موفق که مشاغلشان هر روز به بهره‌وری خلاقانه نیاز دارد، با مبتکران مشهور مشترک هستند. رویدادهای هر روزه کاری که احساسات و اشتیاق آنها را شعله ور و انگیزهشان را تقویت می کند یکی از مهمترین دلایل ادامه مسیر و در نهایت موفقیت است.
اگرخاطرات جیمز واتسون در سال 1968 درباره کشف ساختار DNAرا بخوانید، مشاهده می‌کنید که توصیف کننده ترن هوایی‌ای از احساسات است که او و فرانسیس کریک در مسیر پیشرفت و شکست‌های مکرر تجربه کردند و در نهایت جایزه نوبل را برای آنها به ارمغان آورد. این دو دانشمند پس از هیجان اولین تلاش خود برای ساختن یک مدل DNA، متوجه چند نقص جدی شدند. به گفته واتسون، “دقایق اولیه ما با مدل ها … کلنجار می‌رفتیم و به موفقیتی نمی‌رسیدیم.” بعداً همان شب، “شکلی ظاهر شد که روحیه ما را بازگرداند.” اما هنگامی که آنها “پیشرفت” خود را به همکاران خود نشان دادند، متوجه شدند که مدل آنها کار نخواهد کرد. روزهای تاریک شک و از دست دادن انگیزه به سختی گدشت. ولی وقتی این دو در نهایت به موفقیت کوچکی دست یافتند و همکارانشان هیچ ایرادی در آن پیدا نکردند، واتسون نوشت: «روحیه من به اوج خود رسید، زیرا گمان می‌بردم که اکنون پاسخ معما را داریم.» واتسون و کریک آنقدر تحت تأثیر این موفقیت قرار گرفتند که عملاً در آزمایشگاه زندگی و سعی کردند کار را کامل کنند.
نویسندگان مقاله در ادامه با اشاره به نقش اهمیت دادن به پیشرفت‌های کوچک برای حفظ انگیزه می نویسند:
از بین همه چیزهایی که می تواند احساسات، انگیزه و ادراک افراد را در طول یک روز کاری تقویت کند، مهمترینشان پیشرفت در کار معنادار است. هر چه افراد بیشتر این حس پیشرفت را تجربه کنند، احتمال اینکه در بلندمدت خلاقانه رفتار کنند، بیشتر می شود. چه آنها در تلاش برای حل یک معمای علمی بزرگ باشند یا صرفاً یک محصول یا خدمات با کیفیت بالا تولید کنند، پیشرفت روزمره – حتی یک برد کوچک – می تواند تفاوت در احساس و عملکردشان ایجاد کند.
قدرت پیشرفت برای طبیعت انسان اساسی است، اما تعداد کمی از مدیران آن را درک می کنند یا می دانند چگونه از پیشرفتهای کوچک کارکنانشان برای تقویت انگیزه آنها استفاده کنند. در واقع، انگیزه کاری موضوع بحث های طولانی مدت بوده است. در یک نظرسنجی که در مورد کلیدهای ایجاد انگیزه در کارگران انجام شد، متوجه شدیم که برخی از مدیران به تنها نتیجه نهایی کار را مدنظر قرار می‌دهند، در حالی که دیگران سهم بیشتری برای مشوق‌های ملموس قائل هستند. اگر مدیر هستید، باید به این موضوع توجه کنید که اصل پیشرفت تمرکز بر تلاشهای کوچک کارکنان است.. این نشان می دهد که شما بیش از آنچه تصور می کنید بر قدرت، انگیزه و خروجی خلاقانه کارکنان تأثیر دارید. دانستن اینکه چه چیزی باعث تسریع و تغذیه پیشرفت آنها می شود – و چه چیزی برعکس – کلید مدیریت موثر افراد و کار آنها است.

در این مقاله، آنچه را که در مورد قدرت پیشرفت و اینکه چگونه مدیران می توانند از آن استفاده کنند، به اشتراک می گذاریم
پشتیبانی از پیشرفت: کاتالیزورها و تغذیه کننده ها
مدیران برای اطمینان از اینکه افراد با انگیزه، متعهد و شاد هستند، چه کاری می توانند انجام دهند؟ چگونه می توانند از پیشرفت روزانه کارکنان حمایت کنند؟
کاتالیزورها اقداماتی هستند که کار را پشتیبانی می کنند. آنها شامل تعیین اهداف روشن، اجازه دادن به خودمختاری، فراهم کردن منابع و زمان کافی، کمک به کار، یادگیری آشکار از مشکلات و موفقیت‌ها، و امکان تبادل آزاد ایده‌ها هستند. مخالفان آنها، بازدارنده ها، شامل عدم ارائه پشتیبانی و دخالت فعال در کار است. به دلیل تأثیر آنها بر پیشرفت، کاتالیزورها و بازدارنده ها در نهایت بر زندگی کاری کارکنان تأثیر می گذارند. همچنین آنها تأثیر فوری تری دارند: وقتی افراد متوجه می شوند که اهداف روشن و معناداری، منابع کافی، همکاران مفید و غیره دارند، احساسات و انگیزه آنها برای انجام یک کار عالی و ادراکشان از کار و سازمان تقویت می شود. تغذیه‌کننده ها اقدامات حمایتی بین فردی هستند، مانند احترام و به رسمیت شناختن، تشویق، راحتی عاطفی، و فرصت هایی برای دلبستگی. سموم متضاد آنها، شامل بی احترامی، دلسردی، بی توجهی به احساسات و درگیری بین فردی در سازمان است. برای خوب و بد، مواد مغذی و سموم به طور مستقیم و بلافاصله بر زندگی کاری درونی تأثیر می گذارند.


چک لیست پیشرفت روزانه

نزدیک پایان هر روز کاری، از این چک لیست برای مرور روز و برنامه ریزی اقدامات مدیریتی خود برای روز بعد استفاده کنید.
حلقه پیشرفت
عملکرد خوب، که به پیشرفت مداوم فرد بستگی دارد، زندگی کاری شما را افزایش می دهد. ما این را حلقه پیشرفت می نامیم. این پتانسیل مزایای خودتقویت کننده را نشان می دهد.
بنابراین، مهمترین مفهوم اصلی پیشرفت این است: مدیران با حمایت از افراد و پیشرفت روزانه آنها در کار معنادار، نه تنها زندگی کاری درونی کارکنان خود را بهبود می بخشند، بلکه عملکرد بلندمدت سازمان را نیز بهتر می‌کنند. البته یک جنبه تاریک دراین باره نیز وجود دارد – امکان حلقه های بازخورد منفی.
اگر مدیران در حمایت از پیشرفت افرادی که در تلاش برای رسیدن به آن هستند شکست بخورند، زندگی کاری و عملکرد نیز آسیب می بیند.
مفهوم دوم اصل پیشرفت این است که مدیران نیازی به تلاش برای خواندن روان کارکنان خود یا دستکاری طرح های تشویقی پیچیده ندارند تا اطمینان حاصل کنند که کارکنان با انگیزه و خوشحال هستند. در واقع تا زمانی که آنها احترام و توجه اساسی نشان دهند، می توانند بر حمایت از خود کار، تمرکز کنند.
برای تبدیل شدن به یک مدیر موثر، باید یاد بگیرید که این حلقه بازخورد مثبت را به حرکت در آورید. که ممکن است نیاز به تغییرات قابل توجهی داشته باشد. مدارس کسب و کار، کتاب های کسب و کار و خود مدیران معمولاً بر مدیریت سازمان ها یا افراد تمرکز می کنند. اما اگر بر مدیریت پیشرفت تمرکز کنید، مدیریت افراد – و حتی کل سازمان‌ها – بسیار امکان‌پذیرتر می‌شود. شما مجبور نیستید بفهمید که چگونه از زندگی کاری درونی کارمندان خود سردر آوردید. اگر پیشرفت مداوم آنها را در کارهای معنادار تسهیل کنید، پیشرفت هایشان را ببینید و با آنها خوب رفتار کنید، آنها احساسات، انگیزه ها و ادراکات لازم برای عملکرد عالی را تجربه و کار بهتر آنها به موفقیت سازمانی کمک خواهد کرد. و زیبایی آن اینجاست: آنها عاشق شغل خود خواهند شد.

https://hbr.org/2011/05/the-power-of-small-wins


مترجم و مولف: شادی امانی

دیدگاهتان را بنویسید