آیا شروع شغل دوم واقعاً ارزشش را دارد؟

آن لیز ولز یک نویسنده، مربی و مشاور امور مالی شخصی و حسابدار رسمی است. او بنیانگذار Dreamoflegacy.com است، پلتفرمی که برای الهام بخشیدن به افراد هدفمند برای ساختن ثروت ساخته‌شده است. او نویسنده کتاب رویای میراث، پرورش کودکان سیاه پوست قوی از نظر مالی و مجری پادکست The Dreamers  هم است. او در این مقاله به سوال شایعی پاسخ می‌دهد. اینکه آیا شروع شغل دوم و یا شغل جانبی ارزش گذاشتن وقت را دارد؟ در این مقاله که  امسال در سایت هاروارد بیزینس ریویو منتشر شده‌است، آمده‌است:

آیا می خواهید پول بیشتری به دست آورید؟ یکی از راه‌های محبوب برای افزایش درآمد، شروع یک کار جانبی است. امروزه، بیش از یک نفر از هر سه آمریکایی برای کسب درامد بیشتر در کنار شغل اصلی خود شغل دوم دارد.

به طور معمول، افرادی که کار جانبی را شروع می کنند، به دنبال کسب درآمدی بیشتر از میزان حقوق خود یا فراهم‌کردن امنیت مالی در آینده هستند. ضرب‌المثلی وجود دارد که تمام تخم مرغ‌هایت را در یک سبد نگذار. پیدا کردن شغل جانبی به ویژه زمانی رخ می‌دهد که کارمندان درباره آینده شغل خود نگران هستند.

با این حال، ساخت یک شغل جانبی موفق، آنقدرها هم آسان نیست.  این موضوع به صرف زمان، تلاش و انرژی زیادی نیاز دارد. چون هر شغلی تعهدات خودش را دارد و شما باید بتوانید هر دو را به نحو احسنت مدیریت کنید. برای آن دسته از ما که  از طرفی به روزمرگی دچار شده ایم و فضای شغلی خسته‌کننده‌ای داریم، و از طرف دیگربه دنبال امنیت مالی بهتری هستیم، این سوال مطرح است که چگونه می‌توانیم شغلی جانبی برای خود ایجاد کنیم و چه شغلی ارزش وقت‌گذاشتن را دارد.

برای پاسخ به این سؤالات، با دو مدیر خانم که در این زمینه پیشرفت کرده‌اند، مصاحبه کردم: یانز تورس-رودریگز، یک متخصص پول که به زنان لاتین کمک می‌کند تا جریان‌های درآمد بیشتری ایجاد کنند و ثروت بسازند، و آرنیتا جانسون هال، یک کارآفرین سریالی و بنیانگذار مشاوران اعتباری AMB، که به صدها زن کمک کرده تا یک کسب و کار جانبی را راه‌اندازی کنند.

بر اساس گفتگویی که با آنها داشتم، به پنج مورد مهم رسیدم که دانستن آنها، قبل از ایجاد یک شغل جانبی ضروری است و می‌تواند به شما بازدهی ارزشمندی را ارائه دهد.

  1. از علل شروع یک کار جانبی، کاملا آگاه باشید

آیا قصد دارید درآمد خود را افزایش دهید تا پول بیشتری برای پرداخت بدهی، تقویت سرمایه خود یا سرمایه‌گذاری در آینده داشته باشید؟ آیا می‌خواهید از این پول برای تحقق اهداف کوتاه مدت خاص خود استفاده کنید؟ آیا تصمیم دارید کسب و کاری بسازید که در نهایت شما را به یک کارآفرین تمام‌وقت تبدیل کند؟ جانسون هال و تورس رودریگز معتقدند درک علت شروع یک شغل جانبی بسیار پراهمیت است.

درک “چرایی” شروع شغل جانبی و حفظ آن در طول مسیر به شما کمک می‌کند تا با چالش‌های روزانه‌ای که در شروع با آن مواجه می‌شوید به درستی مقابله و عزم خود برای ادامه را حفظ کنید. همچنین آگاهی از علت شروع شغل جانبی باعث می‌شود تا گزینه‌های بالقوه دیگری را که وجود دارد، محدود و ایده‌هایی را که برای موقعیت شما منطقی نیستند، حذف کنید.

تورس رودریگز دراین‌باره می گوید: «اگر هدف شما کسب درآمد کوتاه مدت برای رسیدن به اهداف کوتاه مدت است، پس اقتصاد گیگ، مکانی عالی برای انجام این کار است. مثلا می‌توانید برنامه‌هایی مانند تاکسی های اینترنتی را دانلود کنید و زمانی که وقت آزاد دارید، شروع به انجام این کارها کنید. سپس از آن پول برای دستیابی به اهداف کوتاه مدت خود استفاده کنید.»

او اضافه می‌کند: «اما اگر ایده یا راه حل ارزشمندی برای مشکلی دارید، یا اگر محصول فوق‌العاده‌ای ایجاد کرده‌اید که می‌خواهید آن را با دیگران به اشتراک بگذارید، پس باید به این فکر کنید که چگونه می‌خواهید ایده خود را عملی سازید. روی ایده‌تان کار کنید و اقدامات مناسبی را برای ارائه درست ایده کسب و کارتان به سرمایه گذاران احتمالی انجام دهید.»

  • مهارت ها و علایق خود را مشخص کنید

 قبل از انتخاب یک کار جانبی، بهتر است بدانید که بهترین روش برای شروع این است که خدمات یا محصولاتی را در زمینه‌ای ارائه دهید که قبلاً در آن آگاهی پیدا کرده و با‌تجربه هستید.

جانسون هال زمانی‌که در شغل روزانه خود در صنعت بیمه، ساعتی 12 دلار درآمد کسب می‌کرد، فعالیت‌های جانبی خود را آغاز کرد، شغلی دوم که اکنون به یک تجارت میلیون دلاری تبدیل شد‌ه‌است.  به گفته خودش حقوق او به قدری کم بود که برای اخذ کمک‌های دولتی واجد شرایط بود. او مدتی را به آموزش دیدن در مورد چگونگی ایجاد شغل دوم اختصاص داد. پایه و اساس ایده بزرگ او این بود: ایجاد کسب و کاری برای کمک به مردم برای بهبود پروفایل اعتباری‌شان.

تورس رودریگز هم زنی موفق است که با گسترش حوزه تخصص خود فراتر از مهندسی، درآمد شش رقمی به دست آورده و اشتیاق او به آشپزی باعث ایجاد یک وبلاگ غذایی بسیار محبوب شده‌است. امروز او 10 جریان درآمد دارد که یکی از آنها این است که به دیگران آموزش می‌دهد که چگونه به عنوان یک وبلاگ‌نویس درآمد کسب کنند.

تورس رودریگز درباره ‌این موفقیتش می‌گوید:« مهارت‌های حرفه‌ای و شخصی خود را فهرست کنید و ببینید که در این دو فهرست می‌خواهید به دنبال چه چیزهایی باشید. اگرچیزی وجود دارد که در آن مهارت دارید و در زندگی شخصی خود از آموزش آن به مردم لذت برده‌اید، باید به آن فکر کنید.»

ایجاد یک جریان درآمد اضافی از طریق یک شغل جانبی برای بیشتر مردم چالش‌برانگیز است زیرا نیازمند تبدیل یک ایده به یک فعالیت درآمدزا است. با انتخاب چیزی در زمینه فعلی شغلی‌تان یا زمینه‌ای که به آن اشتیاق دارید، کار را برای خود آسانتر کنید. از خود بپرسید: چیزی که من حاضرم زمان و انرژی زیادی برای آن صرف کنم چیست؟ در داخل و خارج از شغلم به چه چیزی بیشتر اهمیت می‌دهم؟

  •  تحقیقات خود را انجام دهید و به تصمیم واضحی برسید

نشانه مهم یک کسب و کار موفق توانایی آن در رفع نیاز، ارائه‌ خدمت به یک جامعه یا حل یک مشکل است. قبل از اینکه ایده خود را دنبال کنید، تحقیق کنید تا مطمئن شوید که ایده شما حداقل یکی از این ویژگی ها را داراست. سه سوال از خود بپرسید:

حداقل منابع لازم برای شروع و آزمایش ایده من چیست؟

مخاطبان هدف کسب و کار، محصول یا خدمات من چه کسانی هستند؟

به دنبال حل کدام نیازها یا مشکلات برای آنها هستم؟

اگر نمی‌توانید به این سؤالات پاسخ دهید، ممکن است وقت آن رسیده باشد که به اهداف خود برگردید.

جانسون هال گفت که اگر در مورد ارزشی که ایده‌تان ارائه می‌کند، دیدگاه واضحی دارید، باید در مورد نحوه برقراری ارتباط و دستیابی به مخاطبان هدف خود نیز فکر کنید. به عنوان یک کارآفرین، باید مهارت بازاریابی خود را افزایش دهید و در نظر بگیرید که می‌خواهید چه تصویری از کسب و کار خود ارائه دهید و با چه زبانی برای مشتریان بالقوه خود ارتباط برقرار کنید. 

برای اینکه ویژگی‌های مخاطبان اصلی کسب و کارتان را بشناسید، از خود بپرسید:

مخاطب هدف من زمان خود را کجا می‌گذراند؟

مخاطبان من چگونه با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند؟

در چه پلتفرم‌هایی می توانم با آنها ملاقات کنم یا به طور بالقوه درباره ایده یا محصولم با آنها صحبت کنم؟

چه قالب‌ها یا پیام‌هایی بیشتر در این گروه موثر می‌شوند؟ آنها بیشتر به کدامیک از این محتواها مثل طنز، تصاویر جذاب، تحقیقات، خبرنامه‌ها، ویدیوها و غیره گرایش دارند؟

برای صحبت و ارتباط با مخاطبان خود در جایی که در حال حاضر هستند، شروع به برنامه‌ریزی کنید

  • با کم شروع کنید

اغلب مردم از شروع شغل دوم خودداری می‌کنند، زیرا این تصور را دارند که برای شروع به مقدار قابل توجهی پول نیاز است. ولی اما جانسون هال و تورس رودریگز برعکس در ابتدای کار مشتریان خود را تشویق می‌کنند که با سرمایه زیاد شروع نکنند.

جانسون هال می‌گوید: «با آنچه دارید، شروع کنید. متداول‌ترین چیزی که مردم هنگام شروع یک کار جانبی به آن فکر می‌کنند این است که برای شروع حتما باید یک وب‌سایت، لوگو و غیره داشته باشم. اما من هیچ‌کدام از آن‌ها را نداشتم. من کارم را بدون ترس با چیزهایی که داشتم، یعنی لپ‌تاپ، کاغذ، چاپگر و دانشم آغاز کردم.»

 به گفته جانسون هال، او ابتدا دانش خود را به صورت رایگان با مردم به اشتراک گذاشت تا اینکه شخصی به او کمک کرد و پیشنهاد داد که آن را به یک کسب و کار تبدیل کند و به این ترتیب شروع به ارسال بسته‌های آموزشی خود کرد.

تورس رودریگز نیز موضع مشابهی دارد. او می‌گوید: «اگر هنوز از ایده خود پولی به دست نیاورده‌اید، نباید برای تاسیس یک کسب و کار سرمایه گذاری کنید. ابتدا ایده‌های خود را آزمایش کنید، بفهمید چه چیزی کار می‌کند و آن را به طور مداوم انجام دهید. هنگامی که شروع به کسب درآمد کمی کردید، آن‌وقت می‌توانید به چیزهایی مانند رسمی‌کردن ساختار کسب و کار خود، سرمایه‌گذاری در خرید نرم افزارهای موردنیاز، ارتقاء تجهیزات و استخدام افراد فکر کنید.»

بیشتر کسب‌وکارها چند سال طول می‌کشند تا به سود دست یابند. درحال‌حاضر رسانه‌های اجتماعی می‌توانند مکانی عالی برای آزمایش ایده‌ها، بازاریابی خدمات یا محصولات شما و سنجش علاقه احتمالی‌تان به ادامه مسیر باشند. وقتی در این رسانه‌ها حضور دارید به نحوه واکنش افراد توجه و از داده‌هایی که جمع آوری می‌کنید برای تنظیم نقشه کسب و کارتان استفاده کنید.

  •  صبور باشید و بدانید چه زمانی باید حرکت بعدی را انجام دهید

همیشه نخستین کاری که شروع می‌کنید، ممکن است آن چیزی نباشد که شما را به پولی که می‌خواستید، برساند. این بدان معنا نیست که شکست خورده‌اید و نمی‌توانید از آن درس بگیرید. به‌خاطر داشته‌باشید، هر فرصتی را که استفاده کنید، درس‌ها، منابع و ارتباطات ارزشمندی را در اختیار شما قرار می‌دهد که در سرمایه‌گذاری بعدی به دردتان خواهد خورد.

به عنوان نمونه، تورس-رودریگز قبل از راه‌اندازی وبلاگ غذایی خود، به عنوان سرآشپز مدتی مشغول به‌کار شد. با این حال، پس از امتحان‌کردن این شغل، به سرعت متوجه شد که یک آشپزخانه حرفه‌ای برای او مناسب نیست. چون او علاقه ای به کار سنگین، ساعات طولانی و دستمزد کم ندارد.

سرمایه‌گذاری بعدی او راه‌اندازی وبلاگ بود، و حتی پس از آن، دو سال طول کشید تا به سود برسد. در طول این مدت تورس رودریگز استراتژی‌های سئو را آموخت تا ترافیک سایت خود را افزایش دهد و محتوایی بسازد که بازدیدکنندگان بیشتری را جذب و به کسب درآمدش کمک کند. اگر او پس از نخستین تلاشش تسلیم می‌شد، از شش رقم درآمد منفعل که امروز وبلاگش ایجاد می‌کند، خبری نبود.

خودش دراین‌باره می‌گوید: «من فکر می‌کنم زمانی که برای اولین بار در حال امتحان کردن یک شغل دوم هستید، داشتن انتظارات واقع‌بینانه بسیار مهم است. اگر می‌توانید صادقانه بگویید که همه‌چیز را درباره ایده هایی که داشتید، امتحان کرده‌اید، دوره‌ای را با موفقیت گذرانده‌اید، همه چیزهایی را که می‌توانستید در مورد این موضوع یاد گرفته‌اید، و هنوز هم می‌خواهید ادامه دهید حتی باوجود‌اینکه بارها شکست خورده‌اید، روند تکامل شما درست بوده‌است. شکست جزو لاینفک هر کسب و کاری است. هر شکست به عنوان یک درس خواهد بود و به شما کمک می‌کند متوجه شوید چه چیزی کار می‌کند و چه چیزی نه.»

چه زمانی باید شغل دوم خود را به شغل تمام‌وقت تبدیل کنید؟

وقتی شغل جانبی شما سودآور است و به شما کمک می‌کند تا به اهداف مالی خود برسید، ممکن است به انجام آن به صورت تمام وقت فکر کنید. به عنوان مثال، تورس رودریگز در ابتدا به عنوان یک مهندس کار می‌کرد. اما، پس از چند سال، هنگامی که او شغل جانبی خود را به یک سرمایه گذاری درآمدزا تبدیل کرد، تصمیم گرفت از شغل تمام‌وقت خود استعفا دهد.

اگر می خواهید در مقطعی به یک کارآفرین تمام‌وقت تبدیل شوید، قبل از اینکه از شغل اولتان جدا شوید، اهداف مالی خود را تعیین کنید.

تورس رودریگز دراین‌باره می‌گوید: «من به این موضوع فکر کردم که با انجام شغل جانبی، حقوق مهندسی خود را که تا زمان خروجم حدود 118000 دلار می شد، به طور کامل جایگزین کنم. این درحالی‌ بود که با آغاز شغل جدید، در سال 2020، کسب و کار من پس از کسر مالیات و هزینه ها 85000 دلار درآمد داشت. تا ژانویه 2021، من 25000 تا 30000 دلار درآمد جانبی به دست آورده بودم .همه چیز طوری تنظیم شده بود که وقتی شغل اولم را ترک کردم، می‌دانستم به وضعیت باثباتی می‌روم. می دانستم که این تصمیم به من استرس نمی‌دهد. چون نمی‌خواستم در حین پرواز هواپیما بفهمم که چگونه آن را برانم.»

آمادگی مناسب به تورس رودریگز فضایی داد تا کاملاً روی تجارت جدیدش تمرکز کند. در سال اول کارآفرینی، او به سرعت از انتظارات درآمدی خود فراتر رفت.

ممکن است با خود فکر کنید که لازم نیست در ابتدا همه چیز را به روشی که او قبل از شروع کار تمام‌وقت امتحان کرد، بیازمایید، اما داشتن آمادگی مالی شانس بیشتری برای موفقیت به شما می‌دهد. اما اگر عاشق حرفه خود هستید و نمی‌خواهید یک کارآفرین تمام‌وقت شوید، اشکالی ندارد که به عنوان یک راه اضافی برای ایجاد درآمد به شغل دوم فکر کنید.

منبع:

https://hbr.org/2022/07/is-starting-a-side-hustle-really-worth-it

دیدگاهتان را بنویسید