مهارت تفکر استراتژیک، مهارتی مهم برای رهبران در دنیای امروز

در دنیای امروز که به سرعت در حال تغییر و دگرگونی است و محیط کسب و کارها مدام عوض می‌شود، بسیار ضروری است که آگاهانه بدانیم که به کجا می‌رویم.، چگونه فکر کنیم تا در این موج تغییرات درست فکر کنیم و تصمیم بگیریم. مهارت های تفکر استراتژیک از جمله شایستگی های رهبری است که بسیار مورد توجه قرار گرفته است. چرا؟ زیرا رهبرانی که قادر به تفکر انتقادی، منطقی و استراتژیک هستند، می توانند تاثیر فوق العاده ای بر مسیر یک کسب و کار داشته باشند.


تفکر استراتژیک چیست؟


مهارت های تفکر استراتژیک هر مهارتی است که شما را قادر می سازد از تفکر انتقادی برای حل مشکلات پیچیده و برنامه ریزی برای آینده استفاده کنید. این مهارت‌ها برای دستیابی به اهداف تجاری، غلبه بر موانع و رسیدگی به چالش‌ها ضروری هستند. تفکر استراتژیک به معنای داشتن ظرفیت برای پیش بینی، نظم و انضباط است. نظم و انضباطی که برای آماده شدن و توانایی ارزیابی موقعیت‌تان برای رقابت و پیروزی در آینده لازم است. تفکر استراتژیک یک فرآیند فکری طولانی مدت برای تشکیل یک تیم یا شرکت موفق است. رهبران جدید در هر سطحی که باشند باید بتوانند منابع و انرژی خود را روی اولویت‌هایی که موفقیت تجاری آینده را تضمین می‌کند، بسیج و متمرکز کنند. مشکلی که رهبران تازه‌کار بیشتر در راهبردی شدن اهدافشان با آن مواجه هستند این است که جامعه به طور کلی به تفکر کوتاه مدت معتاد است.

یعنی چه؟ یعنی فعالیت های معمولی، رهبران را به یک وضعیت ذهنی بسیار تاکتیکی می کشاند. آن‌ها نگران مدیریت کردن فهرست‌های کارهای روزمره، رسیدن به اهداف کوتاه‌مدت و برآورده کردن برنامه‌های کوتاه‌مدت هستند، بدون آنکه چشمی به آینده داشته باشند. مثلا وقتی می بینند که تعداد فروش کاهش پیدا کرده، با یک راه حل کوتاه مدت واکنش نشان می دهند. آنها آتش های فوری را خاموش می کنند و نمی توانند درازمدت فکر کنند. آنها به سادگی فرصت ها را نادیده می گیرند بدون اینکه موقعیت خود را از منظر استراتژیک ببینند. اغلب اوقات، علت ناموفق بودن رهبران آن است که بر عبور از بحران فعلی تمرکز می کنند و خواسته های امروز را به قیمت از دست دادن آینده مدیریت می کنند.


مهارت های تفکر استراتژیک کدامند؟


مهارت های تحلیلی:


برای طراحی استراتژی که به سازمان شما کمک می کند تا به اهداف خود برسد، باید قادر به تجزیه و تحلیل انواع ورودی ها باشید – از صورت های مالی و KPI ها گرفته تا شرایط بازار، روندهای تجاری نوظهور و تخصیص منابع داخلی. این تحلیل اولیه برای ایجاد یک استراتژی که با واقعیت فعلی پیش روی سازمان شما همسو باشد، حیاتی است.

مهارت های ارتباطی:


قرار دادن یک استراتژی برای شرکت‌، صرف نظر از اندازه آن، نیازمند مهارت های ارتباطی قوی است. توانایی برقراری ارتباط با ایده‌های پیچیده، همکاری با ذینفعان داخلی و خارجی، ایجاد همبستگی و اطمینان از همسویی همه افراد و تلاش در جهت اهداف مشترک، همگی در تفکر استراتژیک نقش اساسی دارند.


مهارت های حل مسئله:


برنامه ریزی استراتژیک اغلب برای حل مشکلات یا مقابله با چالش هایی مانند اهداف مالی از دست رفته، گردش کار ناکارآمد یا یک رقیب در حال ظهور استفاده می شود. اجرای یک استراتژی که به چالش اصلی شما می پردازد، مستلزم آن است که ابتدا مشکل و راه حل های بالقوه آن را درک کنید. در قدم بعد، می توانید یک استراتژی بسازید که آن را حل کند.
مهارت های برنامه ریزی و مدیریت:
استراتژی فقط به فکر راه حل نیست، بلکه شامل اجرا نیز می شود. هنگامی که داده ها تجزیه و تحلیل شدند، مشکل درک شد و راه حل مشخص شد، شما نیاز به برنامه ریزی و مهارت های مدیریتی قوی دارید تا همه چیز را کنار هم قرار دهید.


چرا تفکر استراتژیک برای رهبران مهم است؟


وقتی یک رهبر بتواند خود را مجهز به تفکر استراتژیک کند، مهارت مهمی به دست آورده است. این مهارت به شما کمک می‌کند تا در موقعیت‌های ناشناخته کار کنید و توانایی‌هایی برای استدلال، یادگیری و تصمیم‌گیری به دست آورید و حتی کارکنان را قادر سازید تا در مواجهه با موانع پیشروی کنند. مهم نیست که در کجای نقش رهبری خود قرار دارید، هرگز برای شروع تفکر و عمل استراتژیک دیر نیست.
عناصر زیر از واجبات تفکر استراتژیک هستند که می‌توانند به‌عنوان مهارت‌های مستقل مورد استفاده قرار گیرند یا برای ایجاد یک فرآیند تفکر استراتژیک قوی با هم مرتبط شوند.

  1. برای برنامه ریزی از قبل وقت بگذارید.
    زمانی که یک رهبر بتواند از قبل زمانی را برای برنامه ریزی اختصاص دهد، می تواند آینده اهداف بلندمدت و همچنین اهداف تیم خود را به طور کامل تری ببیند. این موضوع به معنای ایجاد زمان برای تأمل در آینده است. فعالیت های معمولی که وقت رهبران را می گیرد، به خودی خود بد نیستند. در واقع آنها برای حفظ حرکت یکنواخت تجارت ضروری هستند. اما نکته کلیدی این است که رهبران باید مرزهای محکمی بین فعالیت های‌روزمره و برنامه‌ریزی برای آینده تعیین کنند. زمانی که منجر به تفکر استراتژیک می شود.
  2. از منظری متفاوت به هدف‌های کسب و کار خود نگاه کنید.
    با تغییر دیدگاه خود، بهتر می توانید مزیت های رقابتی واقعی کسب و کار را تعیین کنید. این موضوع نیاز به تفکر استراتژیک دارد تا درباره چگونگی بهینه سازی سرمایه گذاری زمان، انرژی و منابع تصمیم درست بگیرید. می توان یک داشبورد استراتژیک برای شناسایی اهداف استراتژیک قوی ایجاد کرد.
  3. داده های اطلاعاتی را به صورت مستمر و منظم جمع آوری کنید.
    به عنوان یک رهبر، یافتن منابع قابل اعتماد برای جمع‌آوری داده‌های اطلاعاتی ضروری است، خواه این منابع آنلاین از طریق سایت شرکت ورسانه‌‌های اجتماعی مثل اینستاگرام و لینکدین باشد و یا از داخل شرکت و کارکنان. داشتن آمار درست و تحلیل صحیح آن نخستین گام برای تفکر استراتیک است. این فعالیت مهم به رهبران اجازه می‌دهد تا آنچه را که در دنیای تجارت در حال تغییر است، درک کنند. شما به عنوان رهبر سازمان باید منابع قابل اعتماد داده را شناسایی کنید، مایل باشید آنچه را که پیدا کرده‌اید و آمار بران صحه می‌گذارد، کشف و قبول کنید و در مورد الگوهایی که در بازار و با رقبا می بینید، نتیجه گیری درست انجام دهید.
  4. تجزیه و تحلیل نیروهای مخالف، پیش بینی سناریوها، ایجاد برنامه و حرکت به جلو
    یکی از مهمترین گام ها برای داشتن تفکر استراتژیک شناسایی و تجزیه و تحلیل تهدیدها و نیروهای مخالف است. نیروهای متضاد یا مخالف آنهایی هستند که در حال حاضر بین شما و موفقیت آینده سازمانتان قرار دارند. با در نظر گرفتن نحوه تفکر استراتژیک به عنوان یک رهبر، بهتر می توانید نیروهایی را که به نفع شما عمل می کنند، ارزیابی کرده و بیشتر روی آنها سرمایه گذاری کنید. در قدم بعدی با درنظر گرفتن آینده کسب و کارتان، سعی کنید تمام سناریوهای احتمالی را پیش بینی و تصور کنید که رویدادها چگونه ممکن است در آینده رخ دهند. با این اطلاعات، مسیر عمل خود را برنامه ریزی می کنید و سپس می توانید با تصویری واضح تر از آنچه پیش خواهد آمد، دست به کار شوید.
    رهبران استراتژیک توانایی بسیج افراد، تسریع تلاش ها و حفظ پیشرفت را دارند و با اجرای طرح هایی کارآمد، افراد خود را همسو و آگاه نگه می دارند. تفکر استراتژیک ساده یا آسان نیست، اما اگر رهبران بر توسعه این مهارت ها تمرکز کنند، بسیار موفق تر عمل خواهند کرد.
    منابع:
    1- سایت هاروارد بیزینس آنلاین
    2- سایت CMOE
  5. ترجمه و تالیف: شادی امانی

دیدگاهتان را بنویسید